بی سوادترین کشورهای جهان و رتبه ایران
ساعت ۱۱:٤۸ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٢٦ آبان ،۱۳٩٥  کلمات کلیدی: سواد ، بی سواد

آموزش خواندن و نوشتن برای بسیاری از مردم در نقاط مختلف جهان، یک حق ساده می باشد که به راحتی قابل دسترس است، اما برخی دیگر از مردم از این امتیاز محروم می‌باشند.

سواد  یا با سواد بودن یکی از مفاهیم مرکزی در سنجش توسعه انسانی (HDI) کشورها محسوب می‌شود، به طوری که در گزارش سالانه توسعه انسانی که به صورت سالانه توسط برنامه توسعه سازمان ملل (UNDP) انتشار می‌یابد، یکی از سه شاخص مورد بررسی نرخ سواد بزرگسالان است؛ در کنار شاخص امید به زندگی و استاندارد زندگی شایسته که توسط تولید ناخالص داخلی (GDP) تعیین می‌شود.

بی‌سوادی یکی از مشکلات برخی از کشورها، خصوصا کشورهای نیازمند تشخیص داده‌شده‌است که این عامل نابرابری اقتصادی را تشدید و پیشرفت در جوامع توسعه‌نیافته را مشکل می‌گرداند.

شاید باور این امر دشوار باشد که ۲۲ درصد از بزرگسالان روی زمین توانایی خواندن و نوشتن ندارند.

براساس تخمین‌های یونسکو، ۳۰ تا ۵۰ میلیون نفر سالانه به دلیل فقدان فرصت کافی،  به لیست افراد بی‌سواد جهان اضافه می‌شوند.

سازمان جهانی CIA گزارش کرده‌است که ۷۷۵ میلیون نفر در جهان توانایی خواندن و نوشتن ندارند که ۱۲۲ میلیون نفر از آن‌ها کودک هستند و زنان دو سوم از این نرخ جمعیتی را تشکیل می دهند.

۹۸ درصد از نرخ بی‌سوادی در کشورهای در حال توسعه جهان قرار دارند، جایی که کودکان به دلیل هزینه‌های سنگین زندگی مجبور به ترک تحصیل می‌شوند.

بدون شک فقر در مقیاس بالا با میزان بی‌سوادی در کشورهای رابطه مستقیم دارد.

در ادامه، کشورهایی که کم‌ترین نرخ سواد در جهان را براساس آمار CIA به دست آورده‌اند، معرفی می‌شوند:

۱. بورکینافاسو: ۲۱.۸ درصد میزان سواد

این کشور در غرب آفریقا و مستعمره سابق فرانسه می‌باشد، به همین دلیل زبان اصلی این مردم فرانسوی است، اگرچه بسیاری از شهروندان بورکینافاسو به دلیل نرفتن به مدرسه، قادر به خواندن و نوشتن به این زبان نیستند.

این کشور همواره از سطح پایین رفاه اجتماعی رنج می‌برد و تنها یک سوم از کودکان آن در مدارس ابتدایی تحصیل می‌کنند.

به گزارش یونیسف، ۶۵ درصد از پسران و ۵۴ درصد از دختران بورکینافاسو به مدرسه می‌روند.

۲.سودان جنوبی: ۲۷ درصد نرخ سواد

سودان جنوبی به عنوان جوان‌ترین کشور جهان شناخته شده‌است، اما از جمعیت این کشور تنها ۲۷ درصد توانایی خواندن و نوشتن دارند.

بدیهی است که یک کشور جوان با موانع بسیاری در مسیر رسیدن به خودکفایی و رفاه روبه‌رو است، به همین دلیل سیستم آموزش کارآمد برای این مناطق اهمیت زیادی دارد.
جوانان این منطقه به دلیل مشکلات و ساعات کاری طولانی از آموزش در مدارس محروم می‌شوند و همین امر دلیل نرخ پایین سواد این منطقه شناخته شده‌است.

۳.افغانستان: ۲۸.۱ درصد نرخ سواد

تنها ۲۸.۱ درصد از شهروندان افغانستان قادر به خواندن و نوشتن هستند.
از این درصد ۱۲.۶ درصد را زنان تشکیل می دهند و به دلیل هنجارهای فرهنگی عده ‌زیادی از زنان این کشور از تحصیل علم محروم می‌شوند.

در سال ۲۰۰۸، ۲۸۳ حمله خشونت‌آمیز در موسسات آموزشی این کشور گزارش شد تا بدین طریق بتوانند شهروندان این کشور را از تحصیل علم بازدارند، اما عده‌زیادی، از این عوامل تاثیر نپذیرفته و اقدام به ثبت‌نام در مدارس و علم‌آموزی کرده‌اند.

ایران

براساس اطلاعات CIA، حدود ۱۵ درصد جمعیت ایران سواد خواندن و نوشتن ندارند و ۸۵ درصد کل جمعیت باسواد محسوب می‌شوند.

این آمار در میان مردان ایرانی ۸۹.۳ درصد و در میان زنان ایرانی ۸۰.۷ درصد است، این بدین معناست که حدود ۱۰.۷ درصد مردان و ۱۹.۳ درصد زنان بی سواد محسوب می‌شوند.

منبع:تراز


 
یادداشتی بر فیلم سیانور
ساعت ٩:۳٥ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢٥ آبان ،۱۳٩٥  کلمات کلیدی: فیلم سیانور ، نقد

سیانور فیلمی که به سازمان مجاهدین خلق پرداخته و برنامه های ساواک برای مقابله با این گروه. اشکال مفهومی فیلم از همین جا رقم میخورد. مخاطب امروز با گذشن قریب به چهل سال از زمان واقعه، چگونه باید با فیلم ارتباط برقرار کند؟؟؟

برای رفع این مساله ، در کنار روایت داستان جدایی اسلامگراهای چپ گروه مجاهدین از مارکسیستهای این سازمان، تم عاشقانه وارد فیلم می شود.

یاد داستان مرا ببوس افتادم. اما گویا فیلم قصد ندارد اصالت اسلامگراهای چپ را فدای داستان عاشقانه کند. لذا فیلم در شکل سیاسی-ایدئولوژیک خود می ماند اما نمی تواند به جامعه امروز ایدئولوژی مارکس و لنین و اسلام گرایی را تفهیم کند. این فیلم بستر خوبی برای آشنایی با غول تفکر مارکس می توانست باشد. جامعه ای که می خواهد بداند کمونیست چیست و ریشه های فکری تقی شهرام ها چه بوده است؟؟

اما به چند دیالوگ این معرفی تمام می شود. در بعضی نقدها خواندم که فیلم ساواک را منظم و قوی نشان داده است. درست است در بیشتر فیلم این پلیس ضد خرابکاری است که داستان را پیش می برد و مجالی به شخصیتهای عمیق فیلم نمی دهد تا صحبت کنند.

فیلم اعترافات گلسرخی می توانست راهگشای این فیلم باشد. چیزی که در انتهای فیلم هنگامه به آن اشاره می کند و آن کلید واژه« خلق » است. باید خنده دار دربیاید برای بیننده ای که این جمله را می شنود:  مگه میشه آدم از بچه خودش بگذره اما به فکر نجات خلق باشه.

در فیلم صحنه زایدی دیده نمی شود. ترس کارگردان از گاف دادن باعث شده تمام سکانس ها در کادرهای بسته گرفته شوند. هر چند این امر می تواند بهتر فضای دهه 50 را بازسازی کند اما وقتی در طول فیلم این جریان تکرار می شود، فیلم سینمایی را تبدیل به یک سریال یا یک تله فیلم می کند.

اما نباید از حق گذشت بهروز شعیبی برای ساخت این فیلم ریسک کرده است. ساخت این نوع فیلم ها اصالت می خواهد. باور می خواهد. این فیلم می تواند موجب شروع مباحث ایدئولوژیکی باشد. ما امروز نیاز داریم بدانیم و باورمان را قوی کنیم. شاید برای جوانان امروز دفاعیات گلسرخی عجیب به نظر برسد. اما این انسانها وجود داشته اند. و بر سر باورهایشان جان داده اند. همین امر نقطه قوت این فیلم برای این نسل می تواند باشد. نمایش حقانیت افرادی که دست به اسلحه شدن برایشان در اولویت نبود. و این همان مرتضی صمدیه لباف ها و مجید شریفی واقفی ها بودند.


 
سوپرمون در تهران
ساعت ٧:۳۱ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢٥ آبان ،۱۳٩٥  کلمات کلیدی: ماه تهران


 
گزارش نشست تبیین و تحلیل آسیب‌های اجتماعی در مدرسه معلمان باید «سقراط‌وار&#
ساعت ٧:٢٢ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢٥ آبان ،۱۳٩٥  کلمات کلیدی: خود کشی ، معلم خوب ، دانش آموز ابتدایی

گزارش نشست تبیین و تحلیل آسیب‌های اجتماعی در مدرسه

معلمان باید «سقراط‌وار» کوتاه بیایند


اتفاق تلخ خودکشی یک دانش‌آموز که سال گذشته در یکی از دبیرستان‌های دخترانه منطقه دو شهر تهران رخ داد، سبب شد که مسوولان ارشد منطقه تصمیم بگیرند موضوع را با اساتید گروه مبانی فلسفه اجتماعی دانشگاه تهران در میان بگذارند. تقاضای اولیه مسوولان آموزش و پرورش از گروه، این بود که تعدادی مشاور را برای ساماندهی این معضل معرفی کنند. وقتی در گروه بحث شد و اساتید، ابعاد گوناگون مسأله را برایشان تشریح کردند متوجه شدند که فقط یک مسأله روانشناختی صرف نیست و ابعاد فلسفی و جامعه‌شناختی متنوع و متعددی دارد. بنابراین درخواست برنامه بلندمدت‌تری را داشتند که در آن، هم اقدامات اورژانسی لحاظ شده باشد و هم اقدامات بلندمدت‌تری مثل آموزش خانواده‌ها و مطالعه موردی موارد خودکشی را دیده باشند و در نهایت بسته اقدامات پس از وقوع را هم تدوین کرده باشند.

به گزارش «صبح نو» سه‌شنبه 18 آبان‌ماه نشست «تبیین و تحلیل آسیب‌های اجتماعی در مدرسه» در دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه تهران، با حضور خانم دکتر «نرگس سجادیه»، آقای دکتر «خسرو باقری» و تعدادی از مسوولان ارشد آموزش و پرورش منطقه 2 تهران برگزار شد. دکتر« نرگس سجادیه» سخنانش را با اشاره به وجود یک فضای مجازی در پوسته زیرین مدرسه، در کنار فضای واقعی مدرسه آغاز کرد. وی گفت: «تأثیر این فضای مجازی در بعضی از مؤلفه‌ها حتی از تأثیر ضوابط رسمی و ظاهری بیشتر است. الان در مجامع علمی این بحث مطرح است که دیگر دوگانه «واقعی - مجازی» معنا ندارد و برای نسل جدید حتی ممکن است فضای مجازی، واقعی‌تر از فضای واقعی انگاشته شود. 


 
کاریکاتور درک و مدرک
ساعت ۱٠:۳٦ ‎ب.ظ روز یکشنبه ٢۳ آبان ،۱۳٩٥  کلمات کلیدی: حفظ طوطی وار ، مک دونالد

اثر هادی اکبری

براستی آموزش کشور ما دنبال درک و فهم عمیق هست یا حفظ کردن طوطی وار کتابها.

برای تغییر در عمق یادگیری از سطحی به عمیق باید از اهداف آموزشی شروع کرد، برنامه درسی عملگرا نوشت، محتوای مناسب برای یادگیری واقعی طراحی کرد و معلمان از روشهای تدریس مناسب بهره بگیرند. ارزشیابی هم که باید به یادگیری واقعی بپردازه و تنها محفوظاتو نسنجه. در ضمن فضای آموزشی هم باید متناسب بشه و از این حالت سخنرانی محور دربیاید.

بنابراین ما نیاز داریم شاکله نظام آموزشی رو تغییر بدیم. تغییر در یک عنصر کافی نیست و حتی همین چیزی که هم هست را ناکام می گذارد.

امروز جامعه درباره یادگیری تغییر نظر داده. اگر روزی کل اشعار و فرمول های ریاضی رو حفظ بودید با ارزش بود اما امروزه اگه بتوانی از دانش کسب شده کسب و کار انجام بدهید یا در ارتقای شغلتان تاثیری داشته باشد با ارزش تلقی می شود.

برای تبدیل حفظ طوطی وار به یادگیری واقعی و عمیق باید جامع نگر بود و کلیه عوامل رو دید. و نکته دیگر اینکه به قول مرحوم دکتر آقازاده این تغییرات و شدن ها باید از قاعده هرم به سوی رأس باشد. یعنی تغییرات ابتدا در سالهای اولیه آموزش صورت گیرد و سپس به سالهای دبیرستان و دانشگاه تسری یابد.


 
تحلیل جمعیت دانش‌آموزی اول ابتدایی در پنج سال آینده
ساعت ۱٠:٠٤ ‎ب.ظ روز شنبه ٢٢ آبان ،۱۳٩٥  کلمات کلیدی: دانش آموز ابتدایی

بر اساس اطلاعات آماری موجود و برخی تأثیرات دیگر جمعیتی ازجمله پدیده مهاجرت و دقت در خصوص پیامد‌های رشد جمعیت دانش‌آموزی پایه اول ابتدایی، در پنج سال تحصیلی ٩۴ -٩۵ لغایت ٩٨-٩٩، نکات زیر به‌عنوان نتایج مطالعه و بررسی، ارائه می‌شود. دقت در بررسی انجام‌شده و پیش‌بینی برای تمهید مقدمات به‌منظور تأمین نیروی انسانی و فضا و تجهیزات آموزشی بر اساس رشد جمعیت دانش‌آموزی در پایه اول، به تفکیک استان‌ها و با لحاظ‌کردن جمعیت دانش‌آموزی در دیگر ‌پایه‌های تحصیلی و همچنین کسب اطلاعات آماری لازم در خصوص تعداد نیروهای در شرف بازنشستگی در پنج سال مذکور به تفکیک استان و دوره‌های تحصیلی، برای برنامه‌ریزان و دست‌اندرکاران نظام تعلیم‌و‌تربیت کشور بسیار پراهمیت خواهد بود.  


 
انواع هدفهای آموزشی از نظر کلیت
ساعت ٩:٥٧ ‎ب.ظ روز شنبه ٢٢ آبان ،۱۳٩٥  کلمات کلیدی: اهداف آموزشی

انواع هدفهای آموزشی از نظر کلیت

الف ـ هدفهای غایی: این هدفها بسیار کلی هستند؛ جهتهای متعالی تعلیم و تربیت را نشان می‌دهند و راه‌گشای تمامی فعالیتهای آموزش و پرورش می‌باشند. ‏
ب ـ هدفهای کلی: این هدفها بصورت نتایج نهایی فعالیتهای آموزش و پرورش بیان می‌شوند، جهت‌های کلی برنامه‌های تعلیم و تربیت را مشخص می‌کنند، به هنگام برنامه‌ریزی‌های آموزشی و پرورشی تعیین می‌شوند، معلمان مستقیماً تعیین کننده این هدفها نیستند ولی در تحقق آنها نقش اصلی را بر عهده دارند.
 
مثال: دانش‌آموزان در پایان دوره اول متوسطه باید:‏
‏1ـ به اصول دین معتقد باشند و به احکام آن با اشتیاق عمل کنند. ‏
‏2ـ در برخورد بامسایل منطقی بوده و قضاوت صحیح را انجام دهند. ‏
‏3ـ اصول بهداشت و تندرستی و راههای کاربرد آنها را در زندگی بدانند.‏
ج ـ هدفهای کلی درسی و هدفهای رفتاری: هدفهای کلی درسی نتایجی هستند که انتظار می‌رود پس از آموزش یک موضوع درسی عاید دانش آموزان گردد، ولی هدفهای رفتاری، اعمال، رفتارها، حرکات و آثاری هستند که باید از دانش آموزان بروز کند، تا معلوم شود که موضوع مورد نظر آموخته شده است یا نه؟ این هدفها را به این دلیل که قابل مشاهده کردن، شنیدن، لمس کردن و قابل سنجش می‌باشند «رفتاری» گویند. برای بیان هدفهای کلی درسی از فعل‌ها و عبارتهای غیر رفتاری استفاده می‌شود و هدفهای رفتاری با افعال و عبارتهایی که رفتاری است، بیان می‌گردند.
 
- فعل‏‌هایی از قبیل: تعریف کردن - نام بردن - بیان کردن - حساب کردن - شرح دادن - حل کردن - اثبات کردن - نوشتن - رسم کردن و مانند آنها رفتاری هستند ؛ و افعالی نظیر: دانستن - شناختن - فهمیدن - پی بردن - ارج نهادن - تعهد داشتن - تدوین کردن و نظایر آنها غیر رفتاری می‌باشند. ‏
1ـ معمولاً‏ هدفهای کلی هر درس با فعل‌های غیررفتاری بیان می‌شوند. این هدفها برای آن است که معلم در جهت رسیدن به آن، دانش آموزان را آموزش دهد ؛ ولی برای آنکه معلوم شود دانش آموزان به هدفهای کلی درسی که برای آنها در نظر گرفته شده است، رسیده‌اند یا خیر؟ بایستی هرهدف کلی درسی با چند هدف رفتاری توصیف گردد مثلاً دانش‌آموز در پایان درس جغرافی، قاره‌های جهان را می‌شناسد (هدف کلی درسی)، قاره‌های جهان را نام می‌برد. (هدف رفتاری)، محل قاره‌ها را روی نقشه نشان می‌دهد. (هدف رفتاری) و شکل هر قاره را رسم می‌کند. (هدف رفتاری) ‏

ارتباط هدفهای جزیی با هدف کلی ‏
‏1ـ متوالی: در این نوع ارتباط، هر هدف جزیی پایین‌تر نسبت به هدف جزیی بعدی پیش نیاز محسوب می‌شود ؛ یعنی بدون گذشتن از هدف جزیی اول، رسیدن به هدف جزیی دوم غیر منطقی و مشکل است؛ مثلاً در زمینه آموختن چهار عمل اصلی، تا هنگامی که دانش آموز خواندن و نوشتن اعداد را نداند، نمی‌تواند تمرین‌های جمع و تفریق اعداد را روی کاغذ انجام دهد ؛ بنابراین در اینجا جمع و تفریق اعداد، نیاز به دانستن شکل اعداد و خواندن و نوشتن آنها دارد. ‏
‏2ـ موازی: هدفهای جزیی هنگامی با یکدیگر ارتباط موازی دارند که الزاماً، آموختن و رسیدن به یک هدف برای دیگری پایه و پیش نیاز محسوب نشود ؛ و بتوان آنها را در کنار یکدیگر آموخت ؛ مثلاً اگر هدف کلی درس آموختن مشخصات اشکال هندسی مانند مثلث، مستطیل، مربع و لوزی باشد، می‌توان هر یک از آنها بدون اینکه دانستن یکی پیش‌نیاز دیگری محسوب شود، در کنار هم و بطور موازی آموخت. ‏
‏3ـ ترکیبی: ممکن است هدف کلی درس از دو نوع هدف جزیی؛ یعنی متوالی و موازی تشکیل شده باشد که در این صورت هدفهای جزیی را ترکیبی می‌نامند ؛ بعنوان مثال، اگر هدف کلی درسی «اقسام کلمه در زبان فارسی» باشد مانند اسم - صفت - فعل و غیره، که آموختن آنها بطور مجزا و موازی امکان پذیر است ؛ اما هر یک از اقسام فوق اجزاء خاص خود را دارد که رابطه و آموزش جنبه متوالی پیدا می‌کند، مثلاً انواع اسم عبارتند از: اسم عام - اسم خاص - اسم ذات و غیره. ‏

http://old.medu.ir


 
ادبیات انقلاب دوم در راه مدارس؛ خواسته رهبر معظم انقلاب
ساعت ٧:٠٠ ‎ب.ظ روز شنبه ۱٥ آبان ،۱۳٩٥  کلمات کلیدی: برنامه درسی ، کتابشناسی لانه جاسوسی

طی این سال‌ها کتابهای متعددی با محوریت تسخیر لانه جاسوسی و 13 آبان منتشر شده است. برخی از آنها در ذیل گردآوری شده اند.


1- تسخیر لانه جاسوسی (خاطرات یکی از دانشجویان مسلمان پیرو خط امام) 
سیدمحمدهاشم پوریزدان‌پرست - مرکز اسناد انقلاب اسلامی - 260 صفحه - وزیری (شومیز) - چاپ 1 سال 1391 - 2000 نسخه. 

2- چهارصد و چهل‌ و چهار روز: خاطرات گروگانگیری از دوران تسخیر لانه جاسوسی 
گردآورنده:میثم ولز؛ مترجم:حسین ابوترابیان - مرکز نشر فرهنگی رجاء - 696 صفحه - چاپ،2 سال 1368 

3- خاطرات نخستین روزهای تسخیر لانه جاسوسی 
سیدمحمدهاشم پوریزدان‌پرست؛ ویراستار:حسین نصراله‌زنجانی - شرکت انتشارات سوره مهر - 340 صفحه - وزیری (شومیز) - چاپ 1 سال 1391 - 2500 نسخه.

4- روابط ایران و آمریکا از پیروزی انقلاب اسلامی تا تسخیر لانه جاسوسی 
حسن خداوردی - مرکز اسناد انقلاب اسلامی - 260 صفحه - وزیری (شومیز) - چاپ 1 سال 1388 - 1500 نسخه. 

5- مناظره با موضوع: تسخیر لانه جاسوسی؛ سرانجام دانشجویان پیرو خط امام (ره) با حضور دکتر صادق زیباکلام (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران) 
تهیه کننده: سازمان‌دانشجویان‌جهاددانشگاهی؛ زیرنظر:رضا فریدزاده؛ لیلا سنگی - جهاد دانشگاهی واحد تهران 

6- ورود به لانه عقاب (روایتی نو از تسخیر لانه جاسوسی) 
مهدی شریفی - تاویل - 120 صفحه - رقعی (شومیز) - چاپ 1 سال 1388 

7- ان‍ق‍لاب‌ دوم‌: (ت‍س‍خ‍ی‍ر لان‍ه‌ی‌ ج‍اس‍وس‍ی‌ آم‍ری‍ک‍ا، آث‍ار و پ‍ی‍ام‍ده‍ا )
ت‍دوی‍ن‌ اح‍م‍درض‍ا ش‍اه‌ع‍ل‍ی‌، ت‍ه‍ران‌ : م‍رک‍ز اس‍ن‍اد ان‍ق‍لاب‌ اس‍لام‍ی‌ ، ۱۳۸۵.

8- خداحافظ آقای چشم آبی: تسخیر لانه جاسوسی
کانون اندیشه جوان، تهران: کانون اندیشه جوان‏‫، ۱۳۹۱.‬

9- دست‌آویزهای سیاسی در مسائل اسلامی
حسین کریمی، تهران: جهاد دانشگاهی، واحد صنعتی شریف، گروه فرهنگی، ‏‫‏‏۱۳۶۱.

10- کالک‌های خاکی‬‏‫: خاطرات شفاهی سرلشکر پاسدار محمدعلی (عزیز) جعفری‬‏‫
به اهتمام گل‌علی بابایی، حسین بهزاد‬‏‫؛ [برای] دفتر ادبیات و هنر مقاومت [سازمان تبلیغات اسلامی] (وابسته به حوزه هنری)، ‏‫تهران‬‏‫: شرکت انتشارات سوره مهر‬‏‫.

‏‫11- دانشجویان و گروگان‌ها‬‏‫: تاریخ شفاهی دانشجویان پیرو خط امام‬‏‫
تدوین حسین جودوی، تهران ‬‏‫: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، موسسه فرهنگی هنری و انتشارات‬‏‫، ‏‫‬‏۱۳۹۲.‬

12- ایران در خاطرات جیمی کارتر
مترجمان ابراهیم ایران‌نژاد ، طیبه غفاری، تهران : مرکز اسناد انقلاب اسلامی‏‫، ۱۳۹۰.‬

13- مجموعه اسناد لانه جاسوسی: دخالت‌های آمریکا در ایران 
دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، تهران : مرکز نشر اسناد لانه جاسوسی آمریکا‏‫، ۱۳۶۶.‬

14- از ظهور تا سقوط: مجموعه اسناد لانه جاسوسی آمریکا
ترجمه و تنظیم دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، تهران: مرکز نشر اسناد لانه جاسوسی آمریکا‏‫، ۱۳۶۶ 

15- تحلیلی از: سیاست‌های امپریالیسم و قدرت حاکمه (درباره اشغال لانه جاسوسی آمریکا)
‏ [تهران]: گروه پیشرو‏‫، [۱۳۵۸].

16- توهم براندازی
دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، تهران: مرکز نشر اسناد لانه جاسوسی امریکا، ‏‫‏‏۱۳۶۸.

17- ت‍س‍خ‍ی‍ر: اول‍ی‍ن‌ روای‍ت‌ م‍ک‍ت‍وب‌ از درون‌ س‍ف‍ارت‌ ت‍س‍خ‍ی‍ر ش‍ده‌ آم‍ری‍ک‍ا در ت‍ه‍ران‌
م‍ع‍ص‍وم‍ه‌ اب‍ت‍ک‍ار؛ مترجم و ویراستار ف‍ری‍ب‍ا اب‍ت‍ه‍اج‌ش‍ی‍رازی‌، ت‍ه‍ران‌: اطلاع‍ات‌‏‫، ۱۳۸۷.‬

18- گروگانگیری ایرانی
تدوین راکی سیک‌من؛ مترجم مریم کمالی‌اندافی، تهران : مرکز اسناد انقلاب اسلامی‏‫، ۱۳۸۹.‭‬

19- ه‍دف‌ ت‍ه‍ران‌: ت‍ه‍اج‍م‌ ک‍ارت‍ر و وق‍ای‍ع‌ پ‍ش‍ت‌ پ‍رده‌
ج‍ول‍ی‍ت‍و ک‍ی‍ه‌زا؛ ت‍رج‍م‍ه‌ ه‍ادی‌ س‍ه‍راب‍ی‌، ت‍ه‍ران‌: ن‍ش‍ر ن‍و، ۱۳۶۲.

20- ب‍ح‍ران‌: آخ‍ری‍ن‌ س‍ال‌ ری‍اس‍ت‌ ج‍م‍ه‍وری‌ ک‍ارت‍ر
ن‍وش‍ت‍ه‌ ه‍م‍ی‍ل‍ت‍ون‌ ج‍ردن‌؛ ت‍رج‍م‍ه‌ م‍ح‍م‍ود م‍بن‍ا، ت‍ه‍ران‌: ن‍ش‍ر ن‍و‏‫، ۱۳۶۲.‬

21- آم‍ری‍ک‍ا در ب‍ن‍د
پ‍ی‍ر س‍ال‍ی‍ن‍ج‍ر، ت‍ه‍ران‌: ک‍ت‍اب‌س‍را‏‫، ۱۳۶۲.‬

22- [چ‍ه‍ار ص‍د و چ‍ه‍ل‌ و چ‍ه‍ار] روز: م‍اج‍رای‌ گ‍روگ‍ان‌ه‍ای‌ آم‍ری‍ک‍ائ‍ی‌ در ای‍ران‌
ن‍وش‍ت‍ه‌ ج‍ی‍م‍ی‌ ک‍ارت‍ر؛ ت‍رج‍م‍ه‌ اح‍م‍د ب‍اق‍ری، ت‍ه‍ران

23- مقدمه‌ای بر شیطان : (مجموعه مقاله) به مناسبت ۱۳ آبان ، روز ملی مبارزه با استکبار جهانی
ابوالقاسم حسینجانی،‌تهران: شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی‏‫، ۱۳۷۵.

24- رمزگشایی در لانه
فرخنده کیهانی یزدی، تهران: روزنامه همشهری، ۱۳۸۸.


 
وضعیت جهانی سواد
ساعت ۱:٠٤ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ۱۳ آبان ،۱۳٩٥  کلمات کلیدی: سواد
شعار یونسکو تا سال 2030💠
"تضمین آموزش برابر، فراگیر و باکیفیت و ارتقای فرصت‌های یادگیری برای همه"


 
اکو سیستم آموزش عالی
ساعت ٩:٥۱ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱٠ آبان ،۱۳٩٥  کلمات کلیدی: آموزش عالی ، اکو سیستم

آموزش عالی[1]درهمه کشورهای جهان و از جمله درایران یکی ازدوره‌های مهم تحصیلی و نیز بالاترین سطح آموزش محسوب می‌شود.



[1]. Higher Education


 
نقش آموزش وسایل ارتباط جمعی
ساعت ٧:٢٩ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱٠ آبان ،۱۳٩٥  کلمات کلیدی: تکنولوژی آموزشی ، رادیو و تلویزیون

نقش آموزش وسایل ارتباط جمعی

در میان رسانه‌هاى جمعی، رادیو و تلویزیون از لحاظ آموزش غیررسمی، جایگاه ویژه‌اى دارند. اگر از خصلت سرگرم‌کنندهٔ رادیو و تلویزیون بگذریم. این وسایل به دلیل برد وسیعى که دارند، یکى از بهترین وسایل آموزشى و فرهنگى هستند که هم‌اکنون در اختیار کشورها و جوامع مختلف قرار دارند. کشورهاى مختلف، براساس نیازهاى آموزشى خود مى‌توانند افزون بر آموزش مواد درسی، استفاده‌هاى ثمربخشى از رادیو و تلویزیوون در زمینهٔ آموزش غیررسمى به عمل آورند.



 
ویژگیهای آموزشی رادیو تلویزیون
ساعت ٧:۱۸ ‎ب.ظ روز دوشنبه ۱٠ آبان ،۱۳٩٥  کلمات کلیدی: تکنولوژی آموزشی ، رادیو و تلویزیون

ویژگیهای آموزشی رادیو تلویزیون

 

یونسکو چهار ویژگى عمده نیز براى برنامه‌هاى آموزشى رادیو تلویزیون قائل شده است که عبارتند از:


 
آموزش مک دونالدی
ساعت ۳:٠٩ ‎ق.ظ روز دوشنبه ۱٠ آبان ،۱۳٩٥  کلمات کلیدی: آموزش عالی ، مک دونالد

فنّاوری های جدید، افزایش تقاضا و آزادسازی اقتصاد، به آغاز فرایندی از تحوّلات بنیادی در آموزش عالی منجر شد هاند. منتقدان از « مک دونالدی شدن » آموزش عالی سخن می گویند و مدافعان، تعمیم هر چه بیشتر آن را حجّت می آورند.



 
مدل های طراحی برنامه درسی
ساعت ۸:٤۳ ‎ب.ظ روز چهارشنبه ٥ آبان ،۱۳٩٥  کلمات کلیدی: برنامه درسی

مدل­های طراحی برنامه درسی

مدل اهدافرفتاری(Objectives Model)

مدل اهداف رفتاری، مبتنی بر اهداف ویژه برنامه درسی است. این اهداف باید نتایج خاص یادگیری را مشخص کنند؛ یعنی همان معنای رفتارهای معین قابل اندازه­گیری. این مدل چهار مرحله دارد:

·       توافق روی اهداف کلی و اهداف ویژه­ی حاصل از تحلیل آنها

·       ساخت یک برنامه درسی برای رسیدن به اهداف

·       پالایش برنامه­ درسی در عمل جهت اندازه­گیری پتانسیل آن در رسیدن به اهداف ویژه

·       مرتبط کردن برنامه درسی با معلمان از طریق چارچوب مفهومی اهداف ویژه

در این مدل، ارزشیابی در همه مراحل کار انجام می­شود و محتوا، مواد و روش­ها مشتق از اهداف هستند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مدل فرایندی (ProcessModel)

بر خلاف مدل اهداف، این مدل اهداف را مهم تلقی نمی­کند بلکه پیشنهاد می­دهد:

-       محتوا به خودی خود ارزشمند است و نباید بر اساس حصول اهداف انتخاب شود

-       محتوا روندها، مفاهیم و معیارهایی را درگیر می­کند که می­توانند برای ارزیابی برنامه درسی مورد استفاده قرار گیرند

-       فعالیت­های یادگیری خود ارزشمندند و می­توانند بر اساس استانداردهای خودشان مورد اندازه­گیری قرار گیرند

در این مدل:

-       محتوا و روش­ها از اهداف کلی حاصل می­شوند. هر کدام از این­ها نتایجی دارند که می­توانند مورد ارزشیابی قرار گیرند

-       نتایج ارزشیابی اهداف را تغذیه می­کند و اهداف نیز به نوبه خود دوباره بر محتوا و روش­ها اثرگذارند. بر خلاف مدل اهداف، در اینجا ارزشیابی مستقیم محتوا و روش­ها وجود دارد

 

 

 

 

 

مدل تایلر (Tyler’s Model)

مدل تایلر در طراحی برنامه درسی مبتنی بر پرسش­های زیر است:

-       مدارس باید دنبال چه اهدافی باشند؟

-       برای کسب این اهداف چه تجاربی مهیا شود؟

-       چگونه این تجارب آموزشی به طور مؤثر سازماندهی شوند؟

-       چگونه می­توان تعیین کرد که آیا اهداف محقق شده­اند یا نه؟

 

ماهیت این مدل، خطی است و از اهداف شروع می­شود و با ارزشیابی پایان می­یابد. در این مدل، ارزشیابی به صورت پایانی است. در این مدل:

-       اهداف اساسا برای انتخاب و سازماندهی تجارب یادگیری شکل می­گیرند

-       اهداف اساسا برای سنجش برنامه درسی شکل می­گیرند

-       اهداف، از منابع یادگیرنده، جامعه و متخصصان موضوعی مشتق می­شوند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مدل ویلر (Wheeler’s Model)

مدل ویلر در طراحی برنامه درسی بهبویافته­ی مدل تایلر است. ویلر به جای مدل خطی، یک مدل چرخه­ای را برگزید. ارزشیابی در این مدل پایانی نیست. یافته­های ارزشیابی بر اهداف کلی و ویژه بازخورد می­دهند و این بر بقیه­ی مراحل نیز تأثیر می­گذارد.

در این مدل:

-       اهداف جزئی به عنوان رفتارهایی مورد بحث قرار می­گیرند که این رفتارها محصول نهایی یادگیری هستند و سرانجام به اهداف کلی منتهی می­شوند

-       اهداف جزئی به اهداف رفتاری تبدیل می­شوند

-       محتوا متمایز از تجارب یادگیری است. تجارب یادگیری محتوا را تعیین می­کنند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مدل کِر (Kerr’s Model)

بسیاری از ویژگی­های مدل کر، مشابه با مدل ویلر و تایلر است. با این حال، کر حوزه­ها را به چهار دامنه تقسیم کرده است:

-        اهداف رفتاری

-        دانش

-        ارزشیابی

-        تجارب یادگیری مدرسه

در این مدل:

-        چهار دامنه به صورت مستقیم و غیرمستقیم با یکدیگر در ارتباطند

-        اهداف رفتاری از تجارب یادگیری مدرسه­ای و دانش مربوطه استخراج می­شوند

در مدل کر، اهداف رفتاری به سه گروه تقسیم می­شوند:

-        عاطفی

-        شناختی

-        روانی-حرکتی

در این مدل دانش باید حائز این ویژگی­های باشد:سازمان­یافته، تلفیقی، متوالی و تقویت­شده

در مدل کر ارزشیابی عبارت است از جمع­آوری اطلاعات برای تصمیم­گیری در برنامه درسی. تجارب یادگیری مدرسه­ای تحت تأثیر فرصت­های اجتماعی، جامعه­ی موجود در مدرسه، ارتباطات دانش­آموزان و معلمان،تفاوت­های فردی، روش­های تدریس، محتوا و بلوغ یادگیرندگان است. این تجارب از طریق تست­ها، مصاحبه و روش­های دیگر مورد سنجش و ارزشیابی قرار می­گیرند. کر تصریح می­کند که در این مدل هر جزء بر جزء دیگر تأثیرگذار است و تجزیه و تحلیل می­تواند در هر نقطه­ای آغاز شود.

منبع

Kumar, C, G., Kalia, R. (2015). Development curriculum and teaching models ofcurriculum design for teaching institutes. International Journal of Physical Education, Sports and Health, 1(4), 57-59.